FONDUL SOCIAL EUROPEAN
Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020
Axa prioritară nr. 3 – Locuri de muncă pentru toți
Obiectiv specific 3.12 – Îmbunătățirea nivelului de cunoștințe/ competențe/ aptitudini aferente sectoarelor economice/ domeniilor identificate conform SNC și SNCDI ale angajaților
Titlul proiectului: Competențe digitale pentru angajați – suport pentru IMM-urile din sectorul sănătății în asimilarea tehnologiilor și dezvoltarea serviciilor de telemedicină (TELEmed)
Contract : POCU/860/3/12/143069

PREZENTARE PROIECT

”Competențe digitale pentru angajați – suport pentru IMM-urile din sectorul sănătății în asimilarea tehnologiilor și dezvoltarea serviciilor de telemedicină (TELEmed)”

 

  1. CONTEXTUL PROIECTULUI

Proiectul sprijină consolidarea capacității profesionale a angajaților din sănătate de a se adapta și deveni mai competitivi în exercițiul activităților de la locul de muncă. În acest mod, IMM-urile cu activitate în domeniul sănătății, parte importantă a economiilor regionale, sunt implicate și beneficiază de schimbarea produsă de TIC și de trecerea la Industria 4.0 prin pregătirea și calificarea forței de muncă de care beneficiază.

Digitalizarea industriei şi Industria 4.0 nu vizează numai tehnologia. Mediul de afaceri şi angajaţii trebuie să facă față nevoii de competențe noi și actualizate. Industria 4.0 afectează semnificativ toate profesiile de pe piața forței de muncă. Educația la toate nivelurile și sistemele de formare profesională din întreaga Europă necesită urgent competențe şi calificări actualizate, pentru ca populaţia să ţină pasul cu evoluţiile şi cu nevoia de mobilitate tot mai accentuată. Nepotrivirile de pe piața forței de munca trebuie remediate și trebuie facilitată perfecționarea competenţelor tuturor celor consideraţi capabili în acest sens.

În ceea ce privește sectorul sănătății, utilizarea TIC are un impact considerabil în furnizarea serviciilor de telemedicină, atât prin îmbunătățirea monitorizării la distanță a pacienților, interpretarea în timp real a datelor medicale, cât și printr-o decizie rapidă privind modul de continuare a tratamentului și asigurarea securității și confidenţialităţii datelor din sistemul medical.

Având în vedere că se estimează că tehnologiile digitale au potențialul de a crea 1,5 milioane de locuri de muncă în economia digitală a UE și că IMM-urile își pot crește profitabilitatea de două până la trei ori prin integrarea tehnologiilor digitale în modelele lor de afaceri, prin obiectivul general, proiectul susține dezvoltarea strategică a IMM-urilor.

Deși aparent necunoscută la scară largă înainte de apariția pandemiei COVID-19, telemedicina este o practică care le permite persoanelor să aibă acces la servicii medicale de la distanță. Pot beneficia de telemedicină o categorie foarte largă de persoane : de la pacienții care se confruntă cu noul coronavirus sau simptome specifice, la toți cei care au nevoie de un sfat medical, precum și persoanele sănătoase care vor să beneficieze de opinii medicale avizate sau persoanele cu boli cronice (diabet, astm, boli cardiovasculare), care sunt sub îngrijirea constantă a unui medic. Telemedicina reprezintă furnizarea de la distanță a serviciilor de asistență medicală, bazată pe utilizarea tehnologiei informației și a comunicațiilor, în situații în care cadrul medical și pacientul se află în locații diferite. Cu ajutorul tehnologiilor moderne de comunicație medicii pot consulta, trata si monitoriza pacienți aflați la distanță, fără a fi compromise standardele asistenței medicale. Viitorul pe termen scurt și mediu îl reprezintă telemedicina, iar practica va arăta ca ea este și eficientă. Telemedicina acoperă servicii de : asistență de urgență, cardiologie, chirurgie, dermatologie, îngrijire la domiciliu, hematologie, radiologie, psihiatrie, oncologie, oftalmologie, patologie, nefrologie, pregătire pentru spitalizare etc. Vom asista astfel la schimbarea pentru totdeauna a modului în care este practicată medicina.

Raportat la aspectele menționate, din analiza activității IMM-urilor din sănătate și a angajaților acestora au rezultat o serie de probleme, astfel:

  1. Diferențe între cerințele angajatorilor și competențele angajaților, determinate de schimbările structurale intervenite în ultimii ani pe piața forței de muncă, neurmate de o ofertă de instruire adecvată și adaptată nevoilor de îmbunătățire a competențelor digitale și nivelurilor din ce în ce mai înalte ale calificărilor necesare.
  2. Disponibilitatea redusă a firmelor din România de a susține formarea angajaților, situată mult sub media europeană. În cazul IMM-urilor aceasta tendință este și mai accentuată, foarte puțini manageri asigurând participarea angajaților la activități de formare continuă.
  3. Programele de formare la locul de muncă sunt reduse ca număr, durată și conținut, fiind orientate către dobândirea de competențe digitale necesare în prezent, fără a se raporta la perspectivele de dezvoltare ale firmelor și fără să anticipeze necesarul de perfecționare pe termen mediu și lung.
  4. Din cauza pandemiei de COVID, firmele din domeniul medical au fost nevoite sa introducă mult mai repede în activitatea proprie, tehnologiile IT și telemedicina, identificând din mers soluții pentru diverse tipuri de solicitări în noile condiții, de la consultații on-line, telemuncă, până la oferte comerciale și de servicii postate on-line.
  5. Urmare a experienței din timpul pandemiei și modului diferit în care fiecare firmă din domeniul medical s-a adaptat noii conjuncturi, se poate concluziona că o serie dintre acestea vor fi sub risc de faliment, dacă nu își adaptează serviciile la noul context și se vor afla într-un deficit important față de partenerii din branșă care se vor ralia rapid noilor realități.
  6. Totodată, lipsa ori insuficiența deprinderilor și competențelor digitale ale angajaților, poate contribui la apariția de riscuri de securitate în gestionarea documentelor, datelor și informațiilor generate în cadrul activităților medicale specifice, derulate în firmele din domeniul medical.
  1. OBIECTIVUL GENERAL AL PROIECTULUI:

Proiectul își propune îmbunătățirea adaptabilităţii IMM-urilor din sectorul sănătății din Regiunea Nord-Est la schimbările actuale și viitoare ale pieţei prin dezvoltarea competențelor digitale de bază și avansate ale angajaților.

  1. OBIECTIVELE SPECIFICE (OS) ALE PROIECTULUI:
  • Obiectivul specific (OS) nr.1: Creşterea gradului de conștientizare a 35 angajatori din IMM-uri din

sănătate din regiunea Nord-Est pentru încurajarea participării angajaților la formare continuă.

  • OS nr.2: Îmbunătăţirea și certificarea nivelului de competențe digitale pentru 305 angajați din IMM-uri

cu activitate în sectorul sănătății din regiunea Nord Est prin programe de formare on-line inovative.

  • OS nr.3: Sprijinirea a 10 IMM-uri cu activitate în sectorul sănătății din regiunea Nord Est în adaptarea/dezvoltarea la domeniile de specializare inteligentă prin elaborarea și introducerea de programe de învățare la locul de muncă.
  1. ACTIVITĂȚILE PRINCIPALE ALE PROIECTULUI:
  • A1- Organizarea derulării proiectului
  • A2 – Selecția grupului țintă
  • A3 – Organizarea și derularea a 20 de sesiuni de formare profesională continuă competențe digitale de bază și avansate
  • A4 – Acţiuni de sprijin personalizate pentru 10 IMM-uri din sectorul sănătății în vederea organizării de programe de învățare la locul de muncă în domeniul alfabetizării digitale și
  1. GRUPUL ȚINTĂ AL PROIECTULUI:

Grupul țintă este reprezentat de 305 persoane având următoarele caracteristici:

  • Angajaţi cu CIM (cu norma întreagă/parțială) în una dintre cele 35 de IMM-uri înscrise care:
    • au sediul social în unul din cele 6 judeţe ale regiunii Nord Est;
    • îşi desfăşoară activitatea principală sau secundară în sectorul sănătății (CAEN autorizat : 8610, 8621, 8622, 8623, 8690, 8710 ,8720, 8730) și în domeniile de specializare inteligentă conform SNCDI sau intenționează să-și adapteze activitatea principală sau secundară la cel puţin unul domeniile de specializare inteligentă conform
  • Aproximativ 50% din persoanele din grupul țintă vor fi din IMM-uri cu sediul social sau punct de lucru în județul/municipiul Iaşi;
  • Au studii de nivel liceal, postliceal, universitar, postuniversitar și doctoral (ISCED 3-7);
  • Au profesii ce corespund activităţilor specifice al firmelor din sectorul sănătății;
  • Se situează pe diferite nivele ierarhice ale firmei. 20% (61 de persoane) vor fi din categoriile de conducere/management general/strategic și operațional, iar 80% (244 persoane) din categoriile de execuţie;
  • Minim 128 (41,97%) vor fi femei și minim 35 angajați vârstnici (55-64 de ani);
  • Prin posturile de lucru pe care le ocupă au un rol important în:
    • activităţile de dezvoltare a firmei;
    • căutarea de noi soluţii (adaptarea la noul context epidemiologic, menținerea activităţii la parametrii de eficiență și productivitate programați);
    • acoperirea deficitului de forța de muncă;
    • introducerea de produse sau servicii digitale (ex: telemedicina).
  1. REZULTATELE PROIECTULUI:
  • R1: Creșterea cu 35 a numărului de IMM-uri din RNE care devin informate și conștientizate cu privire la necesitatea și importanta participării angajaților la formare continuă și motivate să sprijine participarea propriilor angajați la activităţile
  • R2: Îmbunătățirea competențelor digitale de bază și avansate pentru 305 persoane în 5 domenii de competențe digitale (de bază și avansate).
  • R3: Creșterea cu 305 a numărului persoanelor care beneficiază de programe de formare în competențe digitale de bază și
  • R4: Îmbunătățirea nivelului competențelor digitale de bază și avansate și certificarea unui număr de 50 persoane în 4 domenii de competență digitale (de bază și avansate) prin participarea la programe de formare la locul de muncă.
  • R5: Creșterea și îmbunătățirea ofertei de formare profesională.
  • R6: Creșterea și îmbunătățirea accesului la învățarea pe tot parcursul vieţii pentru angajații de toate vârstele într-un cadru formal, actualizarea cunoștințelor și a competențelor forţei de muncă și promovarea unor căi de învățare flexibile în sectorul de sănătate din RNE în vederea adaptării activităţii IMM-urilor la dinamica sectorului și în domeniile de specializare inteligentă conform
  • R7: Creșterea nivelului de pregătire a 35 IMM-uri din RNE pentru a răspunde adecvat dinamicii pe termen lung a sectorului de sănătate, în primul rând legat de digitalizare, telemedicină și industria 0.
  • R8: Creșterea numărului de acţiuni de sprijin a adaptării lucrătorilor, managerilor și întreprinderilor la

schimbare.

  • R9: Contribuţia proiectului la inovarea socială.
  • R10: Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon și eficientă din punctul de vedere al utilizării
  • R11: Promovarea și contribuția la promovarea egalității de șanse și a dezvoltării
  1. DATE SUPLIMENTARE
  • Titlul Programului: Fondul Social European, Programul Operațional Capital Uman 2014-2020 (POCU/860/3/12)
  • Axa prioritară: Locuri de muncă pentru toți
  • Titlul Proiectului: „Competențe digitale pentru angajați – suport pentru IMM-urile din sectorul sănătății în asimilarea tehnologiilor și dezvoltarea serviciilor de telemedicină (TELEmed)”
  • Cod SMIS: 143069
  • Contract nr.: POCU/860/3/12/143069
  • Parteneri:
    • PATRONATUL FURNIZORILOR DE SERVICII MEDICALE PRIVATE – PALMED
    • Asociația PARTENER – Grupul de Inițiativă pentru Dezvoltarea Locală
    • C. STABRIS S.R.L.
  • Valoarea proiectului: Valoarea totală eligibilă: 4.808.035,01 Ron; Valoarea eligibilă nerambursabilă: 4.063.150,98 Ron
  • Perioada de implementare a proiectului: 14 septembrie 2022 – 31 decembrie 2023
  • Aria geografică: Regiunea Nord-Est (județele Vaslui, Bacău, Iași, Neamț, Suceava și Botoșani)